De Superette

IMG_20140618_034802We gingen op een woensdagmiddag lunchen bij de pasgeopende bakkerij annex lunch-en dinerplek van Kobe Desramaults een drietal weken na de opening. De link naar de vorige bestemming van het pand blijft duidelijk aanwezig. Op de buitengevel kan je nog steeds de geschilderde reclame van Superette Edwin vinden. Mijn lunchdate laat nog even op zich wachten, dus ik besluit om reeds binnen een vrij plaatsje op te zoeken. Geen slecht idee zo blijkt, want op dit middaguur zit De Superette afgeladen vol. Het is er druk, niet te noisy, maar een gezellige bedrijvigheid.

Meteen valt op dat de ruimte beduidend groter is dan ik in gedachten had. De Superette kan rekenen op een uitgebreid team, dat reeds volledig geblend is in de ruimte. In iedere hoek van het pand gaat er een andere activiteit schuil. Alles werd open gelaten, zo heb je een goed zicht op wat er zich allemaal afspeelt. Zo heb je de ‘bakkerij-hoek’ net bij de ingang, waar je een authentieke toonbank en kassa kan vinden met de uitgestalde broden op de rekken klaar voor verkoop. Ik vind er ook baguetten, boterkoeken met poedersuiker, croissants en andere koffiekoeken.

IMG_20140618_034732Volgen we verder de ruimte in klokwijzerzin kunnen we de grote toog in hout vinden met originele verlichting in dierenschedels. Ik laat me vertellen dat deze uit In De Wulf mee verhuisd zijn. De muren in de ganse ruimte werden ruw achtergelaten. Hier geen perfect, strak interieur. Het mag er wat losser aan toe gaan. In de andere hoek kan je de open keuken vinden, die de lunch druk aan het voorbereiden is. Verder naar rechts kan je de grote houtoven bewonderen én ruiken. De rest van de ruimte is voorzien van eettafels en een cosy zithoekje.

Ik kan mij installeren aan een vrij tafeltje voor twee en bekijk in afwachting van mijn tafelgenoot de kaart. Eerst een drankje. Wat te kiezen? Hier geen frisdranken van de grote commerciële merken, maar je vindt er o.a. appel-rode bietsap, Soda bos- en vlierbessen, Monaco Tonic énnn…. Almdudler. Yes! Altijd een plezier om mijn favoriete Oostenrijkse limonade tegen te komen. Ganz knallen. Ik waan mij al terug op skivakantie in de Alpen. Intussen is mijn dinnerdate gearriveerd om me uit mijn dromen te verlossen en bestelt een tonic. De bediening vraagt vriendelijk welke gin we daarbij wensen, maar we antwoorden met een glimlach dat het hiervoor nog een beetje vroeg op de dag is. Verder op de kaart vind je nog originele bieren, zoals bijvoorbeeld Redor, Zinnebir, Brusseleir, Quintine, Tilquin Geuze, Struise Rosse… Maar ook de koffiedrinker komt hier aan zijn trekken.

IMG_20140618_034956Lunch wordt geserveerd tussen 11.30-14.30u en op de kaart heb je de keuze uit sandwiches (croque monsieur, Pastrami of granenbrood met eiersalade), salades (met vis of een groene salade of eentje met bieten, gerookte yoghurt en granen), een dagsoep en een zoete afsluiter. Verwacht geen grote afgewerkte borden met complexe smaken, hier wordt alles eenvoudig gehouden. Ideaal voor een snelle lunch of hap. Simpele gerechten tout court, waarbij de link met de bakkerij altijd wel wat aanwezig is. We besluiten om te starten met de croque monsieur met Oud Brugge en ham geserveerd op een retro bordje en de salade van geroosterde makreel, koolrabi en Oostindische kers, geserveerd met geroosterd brood.

IMG_20140618_034711Nu we hier toch zijn willen we ook het dessert eens proberen. Dat bestaat uit mout ijs met mout crumble. Alles wordt zeer smakelijk bevonden. Af en toe waait er een broodgeur onze neus binnen, wanneer er vers brood uit de oven wordt gehaald, heerlijk. Bij het afrekenen besluit ik om nog een groot breugelbrood mee te nemen, om thuis nog wat langer van dit bezoek te kunnen genieten. Net op tijd, want de voorraad is inmiddels enorm geslonken. Wie er graag een brood koopt, loopt dus best in de voormiddag eens langs. Buiten is er ook nog een terras.

Onze conclusie: het is er aangenaam vertoeven en je krijgt er eerlijke en simpele gerechten. Prijzen voor de lunch vallen goed mee, in de bakkerij betaal je wel iets meer voor een brood. Je mag rekenen op zo’n 6 EUR voor een groot brood, maar hier komen we graag nog eens terug. Misschien moeten we dan wel eens de ontbijt- of dinerformule (reserveren kan online) uitproberen?

Meer info over De Superette kan je vinden op de website of op de facebookpagina.

PS: Maak er een gezellig weekend van! Nog op zoek naar een overnachting in Gent of Hotels in Gent?

Verdere foto’s:

IMG_20140618_035017

IMG_20140618_034922

IMG_20140618_034902

IMG_20140618_034834

IMG_20140618_034648

Geef een reactie

